Program Kongresu Mazowieckich Mediów Lokalnych

4 grudnia 2024 r. 

9.00 – 10.00 – rejestracja uczestników

10.00 – 10.15 – Otwarcie Kongresu – Adam Struzik

10.15 – 10.45 – Wykład otwierający I: 
„Człowiek jest panem swojego języka, czy język panem człowieka?” – prof. dr hab. Jerzy Bralczyk

10.45 – 11.15 – Wykład otwierający II: 
„Rzetelne dziennikarstwo w czasach postprawdy i dezinformacji” – Agnieszka Gozdyra

11.15 – 11.30 – przerwa kawowa

11.30 – 12.15 – PANEL I
Źródła informacji Polaków. Rola mediów lokalnych i społecznościowych.

Skąd mieszkańcy Mazowsza czerpią wiedzę o sprawach lokalnych? Fundacja Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRIS zaprezentuje badania opinii, ukazujące, jaką rolę pełnią media lokalne, portale oraz platformy społecznościowe w dostarczaniu tych informacji. Wyniki badań wskażą, na ile różne media wpływają na świadomość i zaangażowanie mieszkańców w życie regionu.
Dyskusja obejmie również wpływ internetu na uczestnictwo obywateli w sprawach publicznych oraz ich postawy wobec lokalnych wydarzeń. Celem panelu jest zidentyfikowanie preferencji, poziomu zaufania oraz wzorców korzystania z mediów przez mieszkańców Mazowsza.

Marcin DumaTadeusz SułekEmilia BenedykcińskaAdam Mosakowski 
moderacja: Michał Fedorowicz

12.15 – 13.00 – PANEL II
Media lokalne a media społecznościowe: Konkurencja czy współpraca?

Jaka jest dziś relacja między tradycyjnymi mediami lokalnymi a platformami społecznościowymi w dostarczaniu informacji lokalnych? Dyskusja skupi się na potencjale współpracy obu kanałów, ich wzajemnym wpływie na rozwój społeczności oraz na wzrost zasięgu i zaangażowania odbiorców. Uczestnicy panelu zastanowią się, czy media lokalne i społecznościowe wzajemnie się uzupełniają, czy raczej rywalizują o uwagę mieszkańców. Celem panelu jest wypracowanie strategii, które pozwolą na efektywną integrację działań tych dwóch form komunikacji, aby skuteczniej angażować lokalną społeczność.

Michał FedorowiczJan Kołątajdr Łukasz PrzybyszAgnieszka Stachurska 
moderacja Anna Ryczek

13.00 – 13.15 – przerwa kawowa

13.15 – 14.00 – PANEL III
Jakość w mediach. Fake newsy, aktualność a rzetelność oraz sztuczna inteligencja.

Czy w dzisiejszych mediach da się w ogóle połączyć szybkość i rzetelność? Jak nie dać się złapać na fake newsy i nie wpisać się tym w politykę dezinformacji? Jak może w tym wszystkim pomóc sztuczna inteligencja? Między innymi o tym będą rozmawiać eksperci podczas panelu „Jakość w mediach. Fake newsy, aktualność a rzetelność oraz sztuczna inteligencja”. Poruszymy kluczowe wyzwania, przed którymi stoi współczesne dziennikarstwo.

prof. dr hab. Janusz Włodzimierz Adamowski, Anna MierzyńskaBarbara PlochOlga Doleśniak-Harczuk.
moderacja Anna Banasik 

14.00 – 14.45 – PANEL IV 
Przyszłość mediów lokalnych. Finansowanie i niezależność

Jaka rysuje się przyszłość mediów lokalnych w Polsce? Co jest dla nich zagrożeniem, a co szansą? Czy płytki, lokalny rynek reklamowy pozwoli na ich prawdziwą niezależność? Co można zrobić, aby wzmocnić media lokalne i rzetelne lokalne dziennikarstwo?

Krzysztof IzdebskiTomasz SzatkowskiRafał Tatarek 
moderacja Marta Milewska

14.45 – 15.00 – podsumowanie spotkania

15.00 – 16.00 - lunch

18.00 – 20.00 – uroczysta gala I edycji Konkursu Nagroda Marszałka Województwa Mazowieckiego dla dziennikarzy mediów lokalnych i regionalnych „Biały Kruk” połączona z występem gwiazdy wieczoru „Sorry Boys” (sala konferencyjno-widowiskowa).

5 grudnia 2024 r.

11.15 – 13.00 – możliwość zwiedzania Muzeum Wsi Mazowieckiej z przewodnikiem oraz wystawy bożonarodzeniowej z udziałem etnografów.

Powrót na początek strony